Resepi kek buah kukus lembab ( Resepi dari Resepiibu2010.blogspot.com dan aziejaya.blogspot.com)

Bahan-bahannya

500 g tepung gandum
300 g gula halus
5 biji telur - GRADE A
500 g mentega
500 g buah-buahan campuran - letak 300g jer.. Kalau 500g kek jd manis sangat
100 g kepingan badam (almond flake) - saya x letak
1 2/3 sudu teh bicarbonate of soda
1 2/3 sudu teh cream of tartar
1 1/4 sudu teh esen vanilla
3 sudu teh pewarna coklat sarsaparilla liquid brown - saya x letak
3 sudu teh pes kek buah - saya x letak

1 2/3 cawan gula } untuk dibuat gula hangus
aluminium foil
Loyang berukuran 9" x 9 " - saya guna size ni utk 1 biji kek atau
Loyang berukuran 7" x 7" - boleh menghasilkan 2 biji kek

*PERHATIAN : ADUNAN INI HANYA DIPUKUL MENGGUNAKAN TANGAN , BUKAN DENGAN MENGGUNAKAN MIXER*


Cara-caranya:

1. Panaskan air dalam kukusan terlebih dahulu. Tepung gandum 500 gram, ambil sedikit dan gaulkan dengan campuran buah-buahan, gaul rata untuk salutkan tepung dengan buah-buahan. Ini akan dapat mengelakkan buah-buahan dari mendak ke dasar kek sewaktu ia dikukus, seperti gambar 1.

2. Tepung gandum, bicarbonate of soda dan cream of tartar diayak. Ketepikan.

3. Menggunakan whisk tangan seperti dlm gambar 10 (yg tengah - besi), pukul mentega, gula sehingga kembang dan sebati. Masukkan esen vanilla dan pewarna coklat sarsaparilla brown liquid dan pukul dengan kacau dengan tangan sehingga ia sebati, seperti gambar 2.

4. Masukkan telur satu persatu dan pukul dengan tangan agak-agak sudah sebati sudah mencukupi, berhenti. Bila masukkan telur tidak boleh terlalu dipukul ini akan mengakibatkan kek kukus nanti kering. Jadi memadai dengan telur dimasukkan satu persatu dan bergaul sebati dengan adunan mentega.

5. Masukkan tepung yang telah diayak kedalam adunan, gunakan spatula atau senduk plastik seperti dlm gambar 10 (yg tepi warna krim) dan kaup balikkan satu pusing arah sehingga tepung bergaul sebati dengan adunan telur. Jangan terlalu menggaul adunan tepung, cukup dengan pusing kaup balik sehingga tepung sebati.

6. Menggunakan periuk non-stick yang ada handle seperti dalam gambar3, masak 1 cawan gula dan dengan api yang kecil masak gula sehingga ia cair dan bertukar warna coklat dan berbuih seperti dalam gambar 4. Hati-hati gula hangus ni panas. Sewaktu gula hangus panas, ia akan cair dan bila ia sejuk selalunya ia akan keras jadi sewaktu ia panas tuang kedalam adunan tepung dan kacau menggunakan senduk kayu seperti dalam gambar10 (jangan pakai spatula plastic nanti cair) dengan cepat sehingga adunan sebati seperti dalam gambar 5.

7. Akhir sekali, masukkan campuran buah-buahan dan kaup balik adunan, jangan terlalu digaul cukup hanya bila buah-buahan bergaul rata. Ini untuk menggelakkan buah-buahan mendap kedasar kek bila ia dikukus seperti dalam gambar 6.

8. Alaskan kertas kuih didalam loyang dan sapukan dengan mentega dan salutkan dengan tepung. Kemudian tuang adunan tepung kedalam loyang seperti dalam gambar 7 dan pastikan air kukusan telah mendidih dan tutup loyang dengan aluminium foil seperti dalam gambar 8 dan kukuslah selama 4 jam. Masa mengukus boleh dikurangkan jika mahu tapi untuk kek tahan lebih lama kukuslah selama 4 jam.

9. Kek buah kukus sudah siap seperti dalam gambar 9.


Nota: kukus menggunakan api besar selama 2 jam kemudian api perlahankan kepada sederhana untuk 1 1/2 jam lagi. Bila buat Kek Buah, cukup sekadar whisk dengan tangan dan jangan gunakan mixer, kerana jika terlalu dipukul adunan akan menghasilkan kek yang agak kering. Sebaiknya menggunakan campuran buah-buahan yang boleh anda beli dari Phoon Huat atau Bake with Yen, kerana buah-buahannya lebih lembab dan warnanya pun menarik.

Nota:
1 adunan menghasilkan kek buah kukus berukuran 9 x 9 x 3inci atau1/2 adunan menghasilkan kek buah berukuran 7 x 7 x 2 1/2 inci. Kek Buah ini boleh tahan selama 6 bulan, caranya bungkus dengan aluminium foil dan simpan dalam peti sejuk. Bila hendak menghidangkan, keluarkan 3 jam lebih awal dan biarkan ia lembut kemudian potong dan hidangkan.

Selamat mencuba :-)



















0 comments:

Post a Comment